C# – Podstawy programowania cz. 1: Pierwszy program w C#

Posted: 20/06/2010 in .NET, .NET 3.5, C#, Kurs C#, Programowanie w C#.NET
Tags: , , , , ,

Jak już obiecałem, ruszamy z kursem uczącym podstaw programowania w C#.NET. Być może z czasem przejdziemy do zaawansowanych konstrukcji języka, jednak pamiętajcie, że ja uczę się razem z Wami i jeszcze nie jestem ekspertem w tej dziedzinie😉

Dzisiaj myślę, że warto byłoby zapoznać się trochę z teorią i historią, dlatego uważam, że bardzo dobrym początkiem będzie krótki opis wstępny dotyczący takich tematów jak:
– Co to jest .NET?
– Co to jest CLR?
– Co to jest FCL?
– Co to jest CTS?
– Co to jest CLS?
– Jak napisać i skompilować swój pierwszy program z poziomu interpretera poleceń?

Co to jest .NET?

Zapewne każdy z zainteresowanych wie czym jest C#, ale często pojawia się pytanie – czym jest .NET? Otóż .NET jest platformą pozwalającą na tworzenie oprogramowania „zarządzanego”.

Plik utworzony przez kompilator w języku C# nie zawiera binarnego kodu wykonywalnego. Oznacza to, że plik ten jest pakietem kodu, który zawiera metadane i pośredni kod języka. Kod pośredni nazywamy Microsoft Intermediate Language (MSIL). Jest to wysokopoziomowy język asemblerowy oparty na komponentach.

Platforma .NET została ustandaryzowana przez ECMA (European Computer Manufacturers Association) oraz OSI (Open Standard Institute). Standard zwany jest architekturą wspólnego języka (z ang. CLI – Common Language Infrastructure). Podobnie standardową nazwą dla MSIL jest wspólny kod pośredni (z ang. CIL – Common Intermediate Language). Istnieją dwie implementacje CIL – Microsoft i Novell. Implementację Microsoftu będziemy omawiać na tym blogu, natomiast implementację Novell mogą znać użytkownicy systemów Unix gdzie występuje ona pod nazwą Mono.

Co to jest CLR?

Aplikacje C# są kompilowane do kodu MSIL a ten wykonywany jest przez wspólne środowisko uruchomieniowe (z ang. CLR – Common Language Runtime).

CLR udostępnia zestaw niskopoziomowych usług, które mogą być wykorzystane w innych językach. Dzięki temu programiści mają dużo łatwiejszy dostęp do funkcji takich jak:

  • wsparcie dla biblioteki klas .NET
  • obsługa wyjątków
  • zarządzanie wykonaniem
  • debugowanie programów
  • kompilacja na żywo (JIT – Just in Time)
  • zarządzanie wątkami
  • ładowanie i bezpieczeństwo typów
  • bezpieczeństwo
  • Co to jest FCL?

    Jedną z cech CLR jest wsparcie dla biblioteki klas platformy (z ang. FCL – Framework Class Library). Jest to biblioteka udostępniająca tysiące typów do ponownego użycia. Jest zorganizowana w postaci zbioru odpowiednich nazw przestrzeni i zawiera kod wspierający wszystkie technologie .NET, tj. Windows Forms, WPF, ADO.NET, ASP.NET, WCF, WWF. Biblioteka klas platformy ma wsparcie ze strony CLR w obszarach związanych z typami wbudowanymi, obsługą wyjątków, wielowątkowością i bezpieczeństwem.

    FCL może zostać użyty przez wszystkie języki programowania zawarte w platformie .NET.

    Co to jest CTS?

    CTS (z ang. Common Type System) zapewnia nam kompatybilność pomiędzy różnymi typami w różnych językach platformy .NET.

    Oznacza to, ze typ Int w C# jest taki sam jak typ Integer w Visual Basic.NET. Odpowiednim dla nich typem w .NET jest System.Int32.

    Co to jest CLS?

    Aby języki programowania mogły efektywnie ze sobą współpracować, potrzebny jest wspólny zbiór cech językowych, zwany specyfikacją wspólnego języka (z ang. CLS – Common Language Specification). Większość kompilatorów .NET może tworzyć kod zgodny z CLS, ale również taki który nie jest z nim kompatybilny (np. typ unsigned nie jest zgodny z CLS mimo, że występuje w C#).

    Jak napisać i skompilować swój pierwszy program z poziomu interpretera poleceń?

    Skoro znamy już trochę teorii, nadszedł czas na praktykę. Jednak nie zaczniemy standardowo od „Hello World!” napisanym w IDE, a wręcz wrócimy się do czasów „pierwotnych”, czyli do interpretera poleceń🙂 Aby napisać i skompilować kod z poziomu konsoli cmd musimy utworzyć sobie w notatniku (bądź innym edytorze tekstu obsługującym zapis pliku z dowolnym rozszerzeniem) plik HelloWorld.cs. Zawartość naszego pliku będzie następująca:

    Aby skompilować nasz program należy wpisać w cmd polecenie csc HelloWorld.cs.

    Wykonanie tego polecenia skompiluje nasz program i utworzy – w tej samej lokalizacji co plik HelloWorld.cs – plik wykonywalny HelloWorld.exe. Teraz wystarczy wpisać nazwę programu bez rozszerzenia (bądź kliknąć dwukrotnie plik HelloWorld.exe) aby zobaczyć wynik działania programu.


    _______________________________________________________________________________________

    Prawda, że proste?🙂 w następnej lekcji przejdziemy do typów danych oraz pisania programów w Visual Studio 2010.

    Komentarze
    1. ba pisze:

      gdzie ten pilk trzeba zapisać ? na pulpicie ?

    Skomentuj

    Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

    Logo WordPress.com

    Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

    Zdjęcie z Twittera

    Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

    Facebook photo

    Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

    Google+ photo

    Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

    Connecting to %s