C# – Podstawy programowania cz. 2 i 1/2 – „Hello World” w MonoDevelop

Posted: 30/10/2010 in .NET, C#, Kurs C#, Mono, Programowanie w C#.NET, Ubuntu

Zanim przejdę do obiecanych wpisów dotyczących pozostałych typów danych oraz metod, chciałbym najpierw na szybko pokazać alternatywne rozwiązanie dla tych, którzy nie korzystają z Windowsów.

Otóż, ostatnio musiałem (chyba po raz dziesiąty🙂 ) przeinstalować system na laptopie. Nie byłoby w tym nic takiego, gdyby nie fakt, że znów musiałem podjąć próbę zaprzyjaźnienia się z Linuxem (potrzebuję konsoli do pisania skryptów Bash i programów w ANSI C, a jednak Linux jest do tego najlepszy). Z racji na fakt, że poprzednie podejścia przerabiałem z różnymi dystrybucjami Linuxa (Fedora, Mandriva, Open Suse, Knoppix, Kubuntu, Debian, Ubuntu), zdecydowałem się na tą z którą miałem do czynienia ostatnim razem, czyli Ubuntu. Okazało się, że pojawiła się nowa dystrybucja, jeszcze bardziej przyjazna dla użytkownika końcowego, więc zdecydowałem się ją zainstalować. Nie będę opisywał przebiegu instalacji i konfiguracji systemu na własne potrzeby (chociaż większość polega na klikaniu next i doinstalowaniu odpowiednich pakietów), bo nie o tym jest ten wpis. Z racji, że zdecydowałem się na instalacje jedynie samego Ubuntu na laptopie (bez Windowsów równoległe jako drugi system), musiałem poszukać jakiegoś fajnego rozwiązania umożliwiającego kodowanie w .NET (C#, ASP.NET). Słyszałem kiedyś o projekcie Mono, ale nigdy w życiu nie miałem do czynienia z tą aplikacją. Uruchomiłem więc Menedżer pakietów Synaptic

Menedżer pakietów Synaptic

Menedżer pakietów Synaptic jest miejscem gdzie możemy wyszukiwać i instalować oprogramowanie do Linuxa. Wszystko jest pokategoryzowane w kolumnie po lewej stronie, a jeśli wiemy czego szukamy, możemy skorzystać z opcji Search.

Jest tam wiele przydatnych aplikacji, ale ta która w chwili obecnej nas interesuje to Mono. Wpisujemy więc w polu do wyszukiwania hasło mono. Naszym oczom ukazuje się długa lista pakietów związanych z projektem Mono. To co nas przede wszystkim interesuje to środowisko programistyczne MonoDevelop (zaznaczone czerwoną ramką), ale warto przejrzeć też inne pakiety i zastanowić się czy nie będą potrzebne (na podstawie opisu w kolumnie szóstej).

Oczywiście po wybraniu MonoDevelop do instalacji, zostaniemy poinformowani przez system, że potrzebne są jeszcze inne pakiety niezbędne do prawidłowego działania aplikacji. Całe szczęście Ubuntu jest tak przyjazne, że wszystkie wymagane dodatkowe pakiety zaznaczy samo🙂 Następnie klikamy przycisk Zastosuj i czekamy aż wszystkie pakiety zostaną zainstalowane. Następnie uruchomi się kreator instalacji MonoDevelop, ale problemów z jego instalacją nie powinniście mieć ponieważ większość polega na klikaniu next i określeniu jakich języków programowania będziemy chcieli używać.

Pierwsze uruchomienie

Po instalacji Mono, aplikacja powinna nam się pojawić w menu Programy > Programowanie > MonoDevelop. Po uruchomieniu ukazuje nam się IDE, które wbrew pozorom nie różni się znacznie od VisualStudio.

Wchodzimy więc w menu Plik > Nowy > Solution (albo wciskamy Ctrl+Shift+N). Otworzy się okienko w którym wybieramy język w jakim chcemy pisać, rodzaj aplikacji oraz elementy dotyczące nazwy programu, jego położenia i nazwy rozwiązania. Niemalże identycznie jak w VS😉

Jako język wybieramy więc C#, po prawej wybieramy Projekt konsolowy, nazywamy nasz program HelloMono i klikamy Dalej. Następnie ukaże nam się okno Project Features w którym możemy wybrać dodatki do naszego projektu. Przez dodatki należy tu rozumieć elementy związane z integracją środowisk Linux i Windows, tworzenie odpowiednich paczek projektu, wsparcia biblioteki GTK# (biblioteka stworzona w oparciu o warunki licencji GNU, niezbędna do działania niektórych programów) czy translacji wybranych języków. Ja wybieram opcje dotyczące pakowania projektu i integracji.

Po wybraniu OK, MonoDevelop wyświetli nasz projekt wraz z podstawowym fragmentem kodu. Ciekawe jest to, że napisanie aplikacji Hello World! nie wymaga od nas żadnej ingerencji w kod programu – Mono zrobiło to za nas🙂 Nie mniej jednak, nasz program nazywa się HelloMono, dlatego też zmieńmy World na Mono, aby mieć jakikolwiek wkład w kod programu😉. Teraz wybieramy z menu Build opcję Build All (lub wciskamy F8), a następnie wybieramy opcję Uruchom z menu o tej samej nazwie (lub wciskamy F5). Wynik działania naszego programu zostanie wyświetlony w okienku Wyjście aplikacji znajdującym się na dole MonoDevelop.

_______________________________________________________________________________________

W taki oto sposób zrobiliśmy (bo trudno tu mówić o napisaniu) nasz pierwszy program w C# pod Linuxem. To wprowadzenie miało na celu pokazanie Wam alternatywy w przypadku gdy nie macie Windowsów, a także miało przyzwyczaić do „innych screen’ów”, ponieważ będzie się zdarzało, że posty będę pisał na podstawie kodu z Visual Studio lub MonoDevelop (co oczywiście zostanie wyszczególnione w tagach i w treści posta lub jego tytule).

PS. Swoją drogą ciekawe jest przetłumaczenie menu MonoDevelop na język polski, np. Nowy > Solution🙂 To coś w rodzaju Ponglish😉

Komentarze

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s